 |
Vi var en time og et kvarter i den svenske bygden en sommerdag i
juni. Inntrykkene skulle brennes fast i vårt sinn. Dette var et helt
spesielt sted, med en helt spesiell stemning og historie.
Det var i
1896 det hele skjedde. 37 bønder pakket sammen alt det de eide og dro
til Jerusalem i det Hellige Land. Den kjente svenske forfatteren Selma
Lagerlöf fikk Nobels litteraturpris etter å ha skrevet en roman om denne
hendelsen. Selma var fra dette området og under sin reise i Midtøsten
fikk hun møte svenskene som hadde bosatt seg i Jerusalem.
Nå er det 112 år siden det skjedde, men det skulle vise
seg at de dramatiske dagene for over hundre år siden fortsatt sitter
dypt i det lille bondesamfunnet i Nås. |
"I den socken, där de gamla Ingmarssönerna bodde,
skulle ingen människa ännu i början på åttitalet ha kunnat tänka på att
omfatta något nytt slags tro eller bevista någon ny sorts gudstjänst.Man
hadde nog hörts talas om hur sekter uppstodo här og där...och hur
människor gingo ut i åar og sjöar och låto döpa sig med baptisternas nya
döpelse, men man skrattade åt alltsammans"
Slik beskriver Selma Lagerlöf innbyggerne i Nås like før Olof Henrik
Larson (kalt Hellgum i romanen) kom til bygda med sin nye tro. Han var
født i Grundsund, men havnet i Chicago hvor han ble kjent med
metodistene. I 1890 kommer han til Nås og verver flere av bøndene til
sin nye sekt ved sin karismatiske utstråling.
Bygda Nås ligger fortsatt fredfullt til ved
Västerdalälven. |
 |
 |
Hvert år i juli holdes Ingemarsspelen i Nås. Da
spilles et friluftsteater hvor man gjenforteller historien om
utvandringen fra Nås i 1896. |
Det lå tunge skyer over Nås denne juni dagen i 2008.
Det virket som det lå en tung og dyster stemning forsatt preget dette
stedet. Vi tenkte først at det var lyset og været som ga oss denne
underlige følelsen, men våre følelser skulle bare bli forsterket den
neste timen. Leser man romanen til Lagerlöf får
man et inntrykk av at det var spesielt gudfryktige og særdeles hyggelig
og rettskafne mennesker som bodde i Nås. Her levde alle i harmoni og
alle brydde seg om hverandre.
|
 |
 |
Dagen var full av overraskelser. Utenfor kirken traff
vi to damer fra California. Ved siden av meg ser du 75 år gamle Margaret
Matson som akkurat var ankommet Nås. Hun er sannsynligvis den eneste
gjenlevende av Jerusalemfarerne som vokste opp i Jerusalem kolonien som
ble oppløst på 1930-tallet. Margarets farfar gjestgiver Olof Matson tok
med sin familie deriblant sin sønn Erik, Margarets far.
Til venstre på bildet ser du Cecily Dewing datteren til
Margarets kusine. Hennes bestefar var Möckelind Lars Ersson Lind som var
bondegutt fra Nås og reiste til Jerusalem sammen med sin far og sin
familie. Cecily er imidlertid født og oppvokst i USA. Hun snakker
selvfølgelig engelsk men amerikansk aksent, mens Margaret har en mer
britisk uttale siden hun gikk på britisk skole i Jerusalem under
oppveksten. |
Mens de to amerikanske damene hastet inn i kirken til
en konsert så gikk vi en tur om på kirkegården. Der traff vi en eldre
dame som het Berta Hemmings.
"Det var så hemskt, det var så hemskt".
Berta skjelver nesten i stemmen når hun forsøker å beskrive det som
skjedde. Det høres nesten ut som det nettopp har skjedd en katastrofe,
men det Berta snakker om skjedde altså for 112 år siden.
"Min mammas faster blev varnad. Alla varnade henne. Till och med
doktorn provade att tala med henne, men det var omöjligt." forteller Bertha. Den dramatiske fortellingen hun har fått fortalt av sin mor har
satt sine dype spor.
"Men nu har jag sorterat alla breven. Jag har givit kopiorna till mina
kusiner. Det var många brev från Jerusalem.
Langt bak Bertha på andre siden av jordet ligger det
en gård. Det var her de samlet seg til sine møter forteller Bertha. |
 |
 |
I veikrysset ved enden av kirkegården ble det reist
en minnesten i 1966. På denne står navnene til de 37 bøndene som
utvandret 23 juli i 1896. Var dette en
hjernevask, en gal mann med en sinnsyk ide som forførte lettlurte bønder
med trusler om dommedag og hysterisk sekteri?
Det virket iallfall slik etter det vi opplevde på Nås
denne dagen. Mange av Nås bøndene døde også like etter de ankom
Jerusalem. I Nås holdt de seg for hellige til å omgås de vanlige bøndene
og bare de som opplevde en spesiell kallelse og stemme i sitt indre ble
med på reisen til Jerusalem ifølge romanen til Selma Lagerlöf.
Men historien har også en annen side. I kontrast til
det svermeriske i Nås så finnes en annen side av saken. I Jerusalem så
bosatte Nås bøndene seg i det som kalles den amerikanske koloni i
Jerusalem. Den kolonien ble startet etter at en kvinne med navn Anna
Spafford (kalt Mrs. Gordon i romanen) hadde mistet sine 4 døtre i et
skibrudd i 1873. Senere mistet de også sin sønn Horito. Anna het
opprinnelig Anna Larssen og var fra Stavanger i Norge. I 1881 bosatte
ekteparet seg i Jerusalem og dette ble begynnelsen på The American
Colony. Mens jøder, tyrkere, muslimer og kristne kranglet og stridde i
Palestina så drev kolonien et fredsarbeid. De hjalp alle uansett
nasjonalitet og religion og alle syke og skadede fikk hjelp. Dermed øket
respekten for kolonien blant alle folkeslag i Palestina.
I 1898 kjøpte kolonien et kamera for å ta bilder av
keiser Wilhelm II av Tyskland som besøkte Jerusalem. Dette ble starten
på et fotomiljø i kolonien som tok utallige unike bilder fra datidens
Jerusalem.
|
På de to første linjene finner vi Möckelind Erik
Eriksson som og hans sønn Lars som er Cecilys morfar.
På linje 6 finner vi Erik Matsson, Margarets far. Eric
Mattson var med i fotoavdelingen i kolonien, og da han senere flyttet
til USA tok han med seg tusenvis av unike bilder fra Palestina. På
begynnelsen av 1900 tallet så Palestina ut omtrent slik det så ut på
Jesu tid, men idag er det et moderne samfunn i Israel. Disse bildene er
derfor uerstattelige. Bildene er nå overgitt til Library of Congress i
Washington DC.
I sin bok Drömmen om Jerusalem hevder imidlertid Mia
Gröndahl at det var Lewis Larson eller Hol Lars som han hette i Nås
(linje 8 på stenen) som tok alle disse bildene. Siden han forlot
kolonien i 1930 ble negativene igjen i Kolonien og læregutten til Hol
Lars, Erik Matsson, fikk senere kontroll over hele samlingen. |
 |
 |
Her ser vi Matsson slekten og Katarina Hemmnings i
uthevet skrift. Stedsnavnet "Utankyrka" trodde vi først var et sted
flere kilometer unna, men det viste seg at Utankyrka var noen hus bare
noen hundre meter fra kirken. Flere i Utankyrka har visstnok mange brev
og annen informasjon om den dramatiske hendelsen for 112 år siden. |
I følge Berta som vi traff på kirkegården så var det
på denne gården (vi tror det var denne gården hun mente) som Olof Henrik
Larson (Helgum) hadde sine møter da bøndene plutselig følte kallelsen
til å reise til Jerusalem en julidag i 1896.
Skriv gjerne til meg om du har noen kommentarer eller
har funnet feil i mitt lille reisebrev fra Nås. |
 |
 |
Like utenfor Utankyrka på det stedet hvor
Ingemarsspelen spilles hvert år så traff vi to sykepleiere som var ute å
gikk tur med en eldre mann med rullator. Jeg tenkte at denne mannen
kanksje husket noe av den gamle historien så jeg stanset bilen for å
snakke med den eldre pleietrengende mannen.
-Dom har tagit mitt hem, skrek han og var svært
aggresiv.
Jeg prøvde å roe ham ned, men han ble bare enda sintere. Med
rullatoren foran seg gikk den kraftige mannen til angrep på bilen. Han
kjørte inn i bildøra på min Toyota med veldig kraft. Den kvinnelige
sykepleieren kastet seg over ham, men han gjorde kraftig motstand. Til
slutt fikk de ham ned i en medbrakt rullestol og fikk trillet ham hjem.
Det var liksom bare dette som manglet på dette
underlige stedet:
Vi ble altså påkjørt av en mann med rullator!
Dermed var vårt 75 minutters lange opphold i Nås over. |
|
|
|
|
|
|