Byen Efesus
1/4 til en million mennesker bodde i Efesus på Paulus tid. Den var kristenhetens
tredje viktigste by etter Jerusalem og Antiokia.
Litt om byen
Efesus var romerrikets 4. største by. Stammetro medførte at drap av foreldre forekom.
(1Tim 1,9). Marmorbelagt storgate. Rike mennesker bodde her. En rik mann hadde
privat teater i bakgården med med plass til mer enn 1000 mennesker. Flere skoler.
Hadrians tempel. Biblioteket som på Paulus tid hadde mer enn 200.000 papyrus og pergament
skrifter. Alt brant og alt er gått tapt. Deler av biblioteket er gjennoppbygd.
Torget (angoraen) har innrisset visdomsord i handelsbodene. «Jeg var rik, men tapte
alt», «Jeg har reist 300 ganger til Rom». Sml Pauli ord til Timoteus 1Tim 6,17 Rike
skal ikke være overmodige. På torget var det også et solur og en vanndrevet klokke.
Skilt med ordet «bordell» står fortsatt i byruinene.
Teateret 66 buer, 333m langt har plass til 25.000 tilskuere. Her er det meget god
akustikk, og man hører godt selv uten høytalere. Sportgymnaset hvor man blant annet drev
med løp. Se 1Kor 9,24-26 ; Gal 2,2 ; Gal 5,7 .Havnegaten Arkadiane, ble bygd 400 f.Kr og
var 500 m lang. Her vandret Paulus, Johannes, Appolon, Timoteus, Akvilas, Priskilla mm.
Utenfor byen finner vi hulen med legenden om de 7 kristne som gjemte seg under
forfølgelse og sov i mange år, derav uttrykket syvsovere. 7 km fra byen ligger Marias
hus som ble gravd ut etter en tysk nonnes visjon.
Artemis tempelet - Diana tempelet.
Den greske gudinnen Artemis heter Diana på latin. I våre gamle bibler er ofte de
latinske navnene nevnt, selv om det i den greske grunnteksten står de greske navnene. Se
forøvrig Apgj 14,12 hvor guden Zevs blir kalt Jupiter i noen oversettelser. Det første
er gresk og det siste er altså latin.
3 km fra sentrum i Efesus lå Diana tempelet. På trappa mellom de gullbelagte søylene
skal Timoteus ha blitt slått ihjel av tempelets prester og av folkemengden. Det første
tempelet ble brent i 356 f.Kr. av den sinnsyke Herostatos. Derav uttrykket «herostatisk
berømmelse». Det tok 220 år å bygge det opp igjen. Diana tempetet var en av oldtidens
flotteste bygninger. Det var en av de syv underverker. Tempelet var 125m langt og 50 m
bredt. Det hadde over 100 marmorsøyler som var over 20m høye. Tempelet var synlig langt
til havs. Hør hvordan en oldtidsforfatter, et øyenvitne, beskrev dette tempel.
«Jeg har sett de hengende haver i Babylon, den olympiske Zevs statue , kollossen på
Rhodos, pyramidene i Egypt, fyrtårnet i Alexandria og Mausolus gamle grav. Men da jeg så
Diana tempelet stige mot skyene, mistet alle de andre underverkene sin glans.»
og han legger til:
«..det vakreste verk som noensinne er laget av mennesker.»
På grunn av sølvsmeden Demetrius blir det opprør i byen, og Paulus må forlate
Efesus. Ap.gj 19,24-41. Folket som tjente penger på tempelet så sin inntekt i fare. Det
siste tempelet ble ødelagt i 263 e.Kr. av østgoterne. Diana dyrkelsen representerte et
vilt sex-liv uten hemninger.
Paulus i Efesus
År 53 e. Kr kom Paulus og Timoteus til Efesus. De gikk først til jødene og forkynte
i tre måneder i synagogen. Men til slutt må han bryte med dem Ap.gj. 19,9. Paulus lærte
i Tyrannus skole i 2 år.
I det meget omdiskuterte håndskriftet Codex D fortelles det at Paulus underviste fra
den 5-9 time det vil si fra kl 11.00 til kl.16.00. Dette håndskriftet, Codex D, har en
såkalt vestelig tekst, og Apgj er ca 25% lenger enn øvrige håndskrifter. Men
tilleggsopplysningene i denne teksten går ikke på teologiske ting, men stort sett bare
på slike detaljer som nevnt over. Dermed har motivet og opprinnelsen til denne teksten
vært mye diskutert blant forskerne.
Det var mange slaver blant de kristne og det tredje året begynner Gud å gjøre
usedvanlige ting. Mirakler og helbredelser skjer. Her blir svetteduker brukt Ap.gj. 19,11.
Herrens ord har framgang. Spåbøker og pornografiske skrifter for 160.00 kr blir kastet
på bålet.
«I Efesus blir jeg inntil pinsen for en stor og virksom dør er opplatt for meg og det
er mange motstandere.» 1Kor 16,8-9
Paulus kom aldri mer til Efesus. Han møter bare de eldste i Milet Ap.gj. 20,13-38.
Johannes i Efesus
Johannes nevnes ikke i Apostlenes Gjerninger etter apostelmøtet i 48 e.Kr. Ap.gj 15.
Her blir han kalt en av «støttene Ap.gj 15,16. Gal 2,9.
Den «tause perioden» fra 48- 95 e.Kr. er en gåte. I år 44 e.Kr. blir hans bror
Jakob avlivet Ap.gj. 12,2. Ved Jesu kors hadde Johannes fått beskjed om ta vare på Maria
Jesu mor. Dermed er det sannsynlig at han flyktet med Maria etter at forfølgelsen
begynte. Johannes er ikke nevnt i Paulus brev bortsett fra Gal 2,9 som igjen henspeiler
Ap.gj 13 og første misjonsreise i år 44. Noen mener at Johannes kom til Efesus i år 64
eller 66 andre mener det kan ha vært etter år 70 e.Kr. Men vi må huske at Maria som
fødte Jesus må ha vært minst 20 år ved årtusenskiftet og dette var en lang og
strevsom reise. La oss se hva historien og kirkefedrene sier.
Kirkefedrene og tradisjonen
Biskop Papias (150 e.Kr.) sier at begge Sebideus sønnene led en voldsom død. (Mark
10,39)
Polykrates (190 e.Kr.), biskop i Efesus, skriver at Johannes vitnet og lærte i Efesus
og han skriver at Johannes døde der. Iræneus og Eusebius bekrefter dette.
Eusebius (død 339 e.Kr.) sier at Johannes kom til Efesus i 48 e.Kr.
Kirkemøtet i Efesus i år 431 sier at Johnnes og Maria kom til Efesus mellom 37 og 48
e.Kr.
Det var en jødekristen menighet i Efesus da Apolls kom dit Ap.gj 18,27. Hadde Johannes
vært der?
Polykarp var Johannes disippel. Iræneus var Polukarps disippel, og han var senere
biskop i Lyon.
Ingen vet riktig hvordan Johannes døde. Tradisjonen forteller at han levde inn i
Trajans tid 98 - 117 e.Kr. Eusebius forteller at det er to graver i Efesus som har
innskriften Johannes.
I 90 årene er det en forstander i Efesus ved navn Onesimus. Dette kan være slaven som
Paulus omtaler i brevet til Filemon. Han skal ha samlet alle Paulus brever.
Ignastus, biskop i Antiokia, skriver i år 110 et brev til efeserne.
«Onesimus, jeg priser høyt deres gode gudsordning at dere alle lever i sannheten og
at det ikke forekommer sektvesen hos dere. Dere hører ikke på noen som ikke i sannhet
taler om Jesus Kristus. Jeg har fått vite at noen har kommet reisende til dere med
dårlig lære, men at dere ikke tillot dem å så den ut hos dere. Dere stoppet ørene
til.»
Dette må sies å være et fint vitnesbyrd om Efesermenigheten bare 10 år etter
Johannes skrev sitt sendebrev i Åp 2.
|