Oppbyggingen av Johannes´
evangelium
Johannes´ evangelium er annerledes
enn de tre andre evangeliene. Matteus, Markus og Lukas kalles de
synoptiske evangelier. Det 4. evangelium skiller seg fra disse på flere
måter. Johannes utelater f.eks. Jesu fødsel, Jesu dåp, Jesu fristelse og
Jesu forklarelse. I Matteus´ evangelium er det beskrevet 20 mirakler,
Markus har 18 og Lukas har 20. Johannes´ evangelium har imidlertid kun 8
mirakler, og flere av disse er ikke nevnt i noen av de andre
evangeliene. Selve oppbyggingen av boken er ganske annerledes, og den er
veldig strukturert.
1. PROLOG, kap. 1, v. 1 - 18
2. TEGN-BOKEN (Nøkkelord: tegn,
semeion), kap. 1 (v.19) - 12
1. De innledende dager i
Jesu åpenbaring, kap.1, v. 19 - 51
2. Fra Kana til Kana,
kap. 2 - 4
3. Jesus og jødenes
viktigste fester og høytider, kap. 5 - 10
4. Jesus går mot dødens
og herliggjøringens time, 11, 1 - 12, 36
Avslutning av tegn-boken,
kap. 12, v. 37 - 50
3. HERLIGHETS-BOKEN (Nøkkelord:
herlighet, doksa), kap. 13 - 20
1. Det siste måltid, kap.
13 - 17
2. Lidelseshistorien,
kap. 18 - 19
3. Den oppstandne Jesus,
kap. 20, v. 1 - 29
Avslutning av
herlighetsboken, kap. 20, v. 30 - 31
4. EPILOG, kap. 21
Årsaken til at Johannes´ evangelium
ble skrevet:
Joh. 20, 31: «Men disse er
skrevet for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at
dere ved troen skal ha liv i hans navn.»
Dette kan sammenlignes med 1.
Johannes´ brev, hvor det står årsaken til at brevet ble skrevet:
1. Joh. 5, 13: «Dette har jeg
skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som
tror på Guds Sønns navn.»
Miraklene i Johannes´ evangelium
1. Gjør vann til vin (2)
2. Helbreder sønnen til en
embetsmann (4)
3. Helbreder den lamme ved Betesda
dam (5)
4. Metter fem tusen (6)
5. Går på vannet (6)
6. Gir synet til en blindfødt (9)
7. Oppvekker Lasarus fra de døde
(11)
8. Mirkuløs fiskefangst (21)
Jesus samtaler med mennesker
1. Peter, Natanael, m.fl. (1, 35-51)
2. Nikodemus (3, 1-21)
3. Kvinnen ved brønnen i Sykar (4,
6-26)
4. Den blindfødte (9, 35-41)
5. Marta og Maria (11)
6. De 11 apostlene (13 - 16)
7. Maria Magdalena (20, 1-18)
8. Apostelen Peter (21, 15-23)
Vi kan si det slik at de tre
synoptiske evangelier beskriver hva Jesus var, mens
Johannes beskriver hvem Jesus var.
De tre beskriver Jesus utvendig, mens Johannes beskriver Jesus
innvendig (Joh. 1, 4 m.m.). Rent konkret beskriver Johannes Jesu
virke i Judea, mens de andre tre evangelier beskriver Jesu virke
i Galilea.
Et interessant problem
Til tross for den klare strukturen,
er det flere steder vanskelig å skille Jesu ord og Johannes´ egne
kommentarer. Ta f.eks. Bibelens mest kjente vers Joh. 3, 16, som kalles
«den lille bibel». Er dette Jesu ord til Nikodemus, eller er det
Johannes´ egen kommentar? Og i det samme kapittel: Avslutter døperen
Johannes sitt vitnesbyrd etter vers 30, vers 31, vers 32 eller taler han
helt til vers 36?
Jeg er
Hele 23 ganger finner vi at Jesus
sier «Jeg er» (gr. ego eimi); 4,26; 6,20.......
Av disse finner vi de syv store «Jeg
er»-uttrykk.
1. Jeg er livets brød (6, 35. 41.
48. 51)
2. Jeg er verdens lys (8, 12)
3. Jeg er døren til fårene (10, 7.
9)
4. Jeg er den gode hyrde (10, 11.
14)
5. Jeg er oppstandelsen og livet
(11, 25)
6. Jeg er veien, sannheten og livet
(14, 6)
7. Jeg er det sanne vintre (15, 1.
5)
Johannes evangelium og
tabernakelet
Det viser seg at oppbyggingen av
Johannesevangeliet er svært lik oppbygningen av tabernakelet i Gamle
Testamentet. Tabernakelet var jo delt inn i tre deler, slik er det også
med Johannes:
- Jesu offentlige virksomhet Joh 1:19 – 12:50
- Jesu private virksomhet (disiplene) Joh 13- 17
- Jesu død og oppstandelse Joh 18 – 22
Men de virkelig tydelige
parallellene ser vi om vi vandrer inn i Tabernakelet og passerer de syv
viktigste delene i tabernakelet.
- Brennofferalteret
- Tvettekaret
- Skuebrødene
- Lysestaken
- Røkofferalteret
- Arken
- Nådestolen
På skissen
på neste side så ser du de tydelige parallellene. Var dette noe Johannes
bevisst ønsket å beskrive? Eller er det en guddommelig hemmelighet vi nå
er inne på?
|