Litt om meg og litt om teologi sidene
På disse sidene har jeg lagt ut diverse stoff som jeg har laget under tiden. Her er
alt fra opplevelser jeg har hatt med Gud til tyngre teologi.
For å være litt personlig så føler jeg meg litt to delt når det gjelder teologi.
Jeg har nemlig hatt flere sterke opplevelser med Gud og dette har satt sitt preg på meg.
Les gjerne mitt vitnesbyrd som er delvis min livshistorie.
Jeg liker meg derfor på åndsfylte vekkelsesmøter hvor man roper halleluja og
priser Gud. Jeg har også preket på noen møter og da liker jeg best det enkle
frigjørende budskapet om Jesus Kristus. Det var aldri noe komplisert med Jesus når han
møtte mennesker i nød. Han bare satte mennesker fri uten videre forklaring og lange
utlegninger. Uten Jesus er alt vanskelig, men når han kommer til blir alt enkelt og
innlysende.
På den annen side liker jeg også det som er litt tyngre. Herodes slekt var lenge min
hovedinteresse. Dette førte meg til Flavius Josefus og hans skrifter. Jeg og en venn
brukte en del timer på å oversette noen bruddstykker av Josefus. Deretter begynte jeg å
studere gresk på egenhånd. Jeg hadde egentlig ikke noe talent for dette, men det er
utrolig hvor langt man kommer med ren stahet. Men så ga Gud meg også et puff i starten
(vel det kan ha vært tilfeldigheter også). Kan du gresk? lyste det imot
meg den helgen jeg bestemte meg for å starte mine studier. Setningen står faktisk i
bibelen. Mer om det en annen gang.
Bibelske håndskrifter ble deretter min hovedinteresse. Jeg har mange kopier hjemme i en
stor perm. Dette er et av de temaene jeg føler jeg har fått litt greie på selv om det
er mye mer å lære. Jeg besøkte museer, lesesaler flere steder i Europa den første
tiden. En lørdag kveld husker jeg at jeg benyttet i et bibliotek i Paris til å kopiere
bøker jeg lenge hadde lett etter. Men etter at internett ble vanlig er alt blitt så mye
enklere.
Selv om jeg ikke er noen stor bibellærer har jeg holdt noen få bibeltimer. De fleste
finner du her på disse sider.
|
En svensk leder laget for noen år siden en liste med
punkter hvor han påpekte Jesu manglende lederegenskaper. I sitt siste
punkt påsto han at Jesus totalt manglet en strategi for hvordan
disiplene skulle bringe sitt budskap ut til resten av verden. Det
underlige er at denne lederen egentlig har litt rett når han påpeker en
viktig forskjell mellom moderen markedsføring og evangeliseringen den
første kristne tid. Jesus gir ingen detaljerte instrukser i sin
misjonsbefaling. Likevel taler historien for seg om hvordan evangeliet
spredte seg og preget alle kulturer og samfunnslag.
En god
menighet,
- hvem finner den?
Menigheten merker at det går godt med menighetens arbeid; menighetens
lampe slukkes ikke om natten.
(fra Ordspr 31:18)
Høy aktivitet er et sunnhetstegn i Guds menighet. Jeg husker selv
vekkelsestider i min egen menighet. Når vi kom på morgenen for å jobbe
hendte det at vi møtte andre brødre eller søstere i døra på vei hjem.
For ikke så lenge siden var vi i en menighet i sydindia. Der var det
bønnemøte 24 timer i døgnet. Alltid var det åpent og aktiviteten gikk
døgnet rundt. Bibeltimen er en studie
av Ordsp 31.
I et apokryfisk skrift fortelles det om Paulus utseende. Dette er et falskt skrift,
men forfatteren ønsket kanskje likevel å fortelle på en troverdig måte hvordan Paulus
så ut.
Sitat fra Paulus og Theklas gjerninger:
« Og han gikk ut på den kongelige gaten..."
Het Barabbas også Jesus?
Den gamle kirkefaderen Origenes som døde på 200-tallet, bekrefter at noen
håndskrifter sier at Barabbas het Jesus Barabbas, mens andre sier at han kun het
Barabbas. Moderne bibelforskere mener at det er stor sannsynlighet for at Barabbas het
Jesus. De mener det er større sannsynlighet for at skribentene som kopierte
håndskriftene fjernet navnet enn at noen skulle ha lagt det til senere. Legger vi merke
til hvordan Pilatus uttaler seg om disse personene ser vi at han presiserer at valget er
mellom røveren og Jesus, som de kaller Kristus. Altså bruker Pilatus mere enn kun navnet
Jesus, han legger til «som de kaller Kristus». |